Potrošniki smo pogosto v zmoti glede tega, da lahko izdelek kupimo, nato pa ga brez pravega razloga zamenjamo oziroma zahtevamo vračilo denarja.
[seminar id=”70696″ txt=”Pripravite seznam obveznosti ob vodenju podjetja, pripravite korake za rast mladega podjetja.”]
Dejstvo pa je, da v skladu z veljavno zakonodajo, prodajalec ni dolžan zamenjati izdelka, ki je brezhiben, torej nima nobene napake. Prodajalec je v takem primeru dolžan izdelek zamenjati ali vrniti kupnino le, če je to predhodno izrecno obljubljal. Če boste torej želeli nek izdelek zamenjati zgolj zato, ker ste po nakupu ugotovili, da vam izdelek ni všeč ali da ga ne potrebujete, bo le od dobre volje prodajalca odvisno, ali vam bo pripravljen takšen izdelek zamenjati ali vam zanj celo vrniti kupnino. Še posebej prodajalci takšnim vračilom in menjavam niso naklonjeni v času popustov in razprodaj.
Zato velja, da moramo vsak nakup dobro pretehtati in se še pred nakupom odločiti, ali nek izdelek res potrebujemo oziroma nam je dovolj všeč. Prav tako se lahko pri prodajalcu že predhodno pozanimamo, ali nudi možnost zamenjave oziroma vračila kupnine za brezhibno blago. To moramo imeti še posebej v mislih v tem predprazničnem času, ko vsi trošimo več kot običajno, v nakupe pa se pogosto (zaradi naglice in raznih popustov), podamo nepremišljeno.
Nakupi na daljavo – posebna pravila glede vračanja blaga
[oblacek id=5 txt=”Posvetite se poslom, skrb za pravna vprašanja pa prepustite nam. Svetujemo in pomagamo vam zlasti na področju obligacijskega, gospodarskega in delovnega prava. ” link=’Pokličite nas na 01 600 1530 ali pa nam pošljite email‘]
Posebna pravila glede vračanja blaga pa veljajo v primeru nakupa izdelka preko interneta, kataloga ipd. (nakupa na daljavo, torej na način, da se potrošnik z izdelkom kot takim pred nakupom fizično ni mogel seznaniti). V teh primerih namreč velja, da lahko potrošnik v roku 14 dni prodajalcu sporoči, da odstopa od pogodbe, pri čemer mu ni potrebno navajati razlogov za odstop (Zakon o varstvu potrošnikov, v nadaljevanju ZVPot). Navedeno seveda velja za kupce, ki so fizične osebe, saj določila ZVPot glede pogodb, sklenjenih na daljavo, veljajo za razmerja med podjetjem in potrošniki, pri čemer je potrošnik po ZVPot fizična oseba, ki pridobiva ali uporablja blago in storitve za namene izven njegove poklicne ali pridobitne dejavnosti.
Pri pogodbah sklenjenih na daljavo tako lahko kupec v 14-ih dneh vrne tudi popolnoma brezhiben izdelek, pri čemer pa kupec nosi stroške vračila izdelka. Če potrošnik odstopi od pogodbe na daljavo, mu je prodajalec dolžan vrniti vsa prejeta plačila, in sicer nemudoma oziroma najpozneje v roku 14 dni po prejemu obvestila o odstopu od pogodbe (potrošnik pa je seveda dolžan izdelek vrniti).
Razlog za takšno posebno ureditev pri sklepanju pogodb na daljavo so posebne okoliščine nakupa – kupec preko spleta relativno hitro opravi nakup, pri čemer se v celoti zanese na prodajalčeve navedbe oziroma opis izdelka ter na morebitno objavljeno sliko izdelka. Poleg tega kupec pri nakupu na daljavo izdelka ne more pomeriti oziroma si ga fizično ogledati.
Poudariti pa je potrebno, da potrošnik pri nakupu na daljavo nima pravice izdelka, preden ga v zakonsko določenem roku vrne prodajalcu, neovirano uporabljati in ga neovirano preizkušati. Kupec lahko izdelek le pregleda in ga preizkusi le v tolikšni meri, kolikor je nujno potrebno za ugotovitev dejanskega stanja izdelka (kot bi npr. to lahko storil v prodajalni, če ne bi šlo za nakup na daljavo).
[tweet]vračilo denarja za brezhiben izdelek ni obveza prodajlca.[/tweet]
Blago z napako
Prodajalci nimajo pravice zavrniti vrnitve izdelka, ki ima stvarno napako, če seveda potrošnik napako uveljavlja v zakonsko predpisanem roku. Prodajalci pravice kupca, da vrne izdelek s stvarno napako, ne morejo omejevati niti v času popustov in razprodaj.
Potrošnik tako lahko izdelek oziroma blago s stvarno napako v skladu z določili ZVPot reklamira pri prodajalcu v dveh mesecih od odkritja napake, vendar najpozneje v dveh letih od prevzema blaga. Potrošnik mora v obvestilu o napaki natančneje opisati napako in prodajalcu omogočiti, da stvar pregleda.
Potrošnik, ki je pravilno obvestil prodajalca o napaki, ima pravico od prodajalca zahtevati (po lastni presoji):
- odpravo napake ali
- vračilo plačanega zneska v sorazmerju z napako ali
- zamenjavo blaga z novim brezhibnim izdelkom ali
- vračilo plačanega zneska.
Če napaka ni sporna, mora prodajalec čimprej, najpozneje v roku osmih dni, ugoditi potrošnikovi zahtevi. Če o napaki obstaja spor, mora prodajalec v roku osmih dni podati potrošniku pisni odgovor.
Avtorica: Darja Golob Koritnik, univ. dipl. prav.
Preberite tudi: Pozor, za nakup po spletu vas zakon varuje le v Sloveniji!, Želite vrniti izdelek, kupljen v EU?.
Kupci in lastniki spletnih trgovin lahko uporabljajo platformo, preko katere jim je omogočeno poenostavljeno spletno reševanje sporov. Na podlagi Zakona o izvensodnem reševanju potrošnikih sporov (ZIsRPS) lahko trgovci in kupci spore rešujejo na hiter, ugoden in enostaven način. Več v članku Reševanje sporov med trgovci in kupci s platformo.
Kot zanimivost glede spletnih trgovin, še morda ne dovolj znano dejstvo, kdor opravlja osebno dopolnilno delo, lahko svoje izdelke prodaja tudi v samostojni spletni trgovini ali preko drugih spletnih trgovin.
[wpsr_facebook]