Ta teden obeležen svetovni dan čebel, je poleg slovesnosti proslav v slovenskih krajih kot Žirovnica, bil dober trenutek za predstavitev tudi izdelkov, kot so med in proizvodov iz medu, saj ti predstavljajo med vsemi najbolj tradicionalne izdelke.
Širok je tudi spekter uporabe teh izdelkov in vseh storitev povezanih z medom.
Tako bomo v tem članku predstavili različne dejavnosti v katerih je med, kot izdelek lahko ključni akter. Predstavili bomo tudi klasifikacije teh dejavnosti po Standardni klasifikaciji dejavnosti (2008), ki jih morate za njihovo opravljanje registrirati.
Med v svoji osnovni obliki
Pri proizvodnji medu gre dejansko za rejo živali – čebel. Tako mora podjetnik imeti med svojimi dejavnostmi imeti registrirano dejavnost »Reja drugih živali« (SKD 01.490). Ta dejavnost zajema med in njegovo pridobivanje ter tudi pridelava čebeljega voska. Slednji je v zadnjem času izredno priljubljen zaradi njegove naravnost in načina pridelave – tako zaradi tradicionalne »avtentičnosti« kot vse mogočne ljubezni do vsega »organskega« ali »naravnega«.
Več o pogojih in pravnih oblikah za čebelarstvo smo že pisali v članku Pogoji za opravljanje dejavnosti – Čebelarstvo.
Med in (brez) alkoholne pijače
Med in njegovo sladko aromo je možno uporabiti tudi v brezalkoholnih medenih napitkih, kot tudi alkoholnih, ki predstavljajo že več-stoletno tradicijo mnogih kmetij.
Tako je na tradicionalen način možno proizvajati in prodajati peneče medice, medice, medeni liker in medeno žganje. Medica je najbolj prepoznana in najverjetneje tudi ena najstarejših alkoholnih pijač, ki je poznana človeku, saj je bila uporabljena med drugimi tudi pri starih Slovanih.
Dejavnost proizvodnja žganih pijač iz medu zahteva registracijo dejavnosti »Proizvodnja žganih pijač« (SKD 11.010), proizvodnja medice zahteva »Proizvodnja sadnih vin in podobnih fermentiranih pijač« (SKD 11.030 ), med tem ko je za pridelavo brezalkoholnih pijač potrebno imeti registrirano »Proizvodnja brezalkoholnih pijač, mineralnih in drugih stekleničenih vod« (SKD 11.070). Več o pogojih pridelovanja žganja si preberite v članku Kuhanje žganja za prodajo.
Urejenost obrata, kjer med pretvarjate v odlične napitke mora tudi ustrezati vsem predpisanim pogojem za živilsko industrijo. Pri Upravi RS za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin boste tudi morali registrirati živilski obrat. Priporočamo Vam tudi, da si za primer pridelave žganih pijač preberete naš članek o trošarinah.
Med in medenjaki
Božični prazniki in rajanja ne gredo v pozabo ravno zaradi izrazitih okusov in vonjav – cimet, kuhano vino in medenjaki. Recept za pripravo medenjakov ima že vsaka pridna babica, a je proizvodnja takega peciva za prodajo bolj zahtevna zadeva. Ta dejavnost, »Proizvodnja prepečenca in piškotov; proizvodnja trajnega peciva in slaščic« (SKD 10.720) je namreč obrtna in kot taka zahteva obrtno dovoljenje. Za pridobitev obrtnega dovoljenja je zahtevana vsaj srednja poklicna izobrazba ustrezne smeri ali nacionalna poklicna kvalifikacija.
Poleg tega zakonodaja narekuje tudi minimalne higienske pogoje in ravnanje v okviru teh po »HACCP sistemu« (Hazard Analysis Critical Control Point). Več o teh ter drugih pogojih in minimalnih higienskih standardih si lahko preberete v prispevku pogoji za opravljanje slaščičarske dejavnosti.
Med in apiterapija
Med je tudi osnovni gradnik apiterapije, torej vede, ki uči kako s pomočjo čebeljih pridelkov, kot je med, krepimo in ohranjamo zdravje. Apiterapija sega že v staroegipčanske čase in je bila izredno priznana tudi pri drugih civilizacijah širom sveta. Apiterapija ni priznana kot zdravilstvo in se zato umešča v dejavnost »Druge storitvene dejavnosti, drugje nerazvrščene« (SKD 96.090). Kot taka pa tudi ne zahteva posebnih pogojev ali dokazil.
Med – promocija in prodaja
Med naštetimi izdelki nismo še niti omenili prehranskih proizvodov kot so cvetni prah, propolis in drugih stranskih izdelkov ter izvlečkov, ki so medu sorodni., saj je teh kljub temu še preveč.
Povpraševanje po naravnih in tradicionalnih izdelkih pa vekomaj le še povečuje raznovrstnost njegove ponudbe. Tako vsak entuziast to ponudbo kar se da redno preverja na lokalnih sejmih in bazarjih, ki so kljub svoji tradicionalnosti najbolj prikladen in ekonomičen prodajni kanal. Kje le drugje bi lahko proizvajalec z roko segel do svojega kupca, ga podrobneje spoznal in se povezal z njim.
Ne pozabite, da v kolikor ne prodajate le lastno pridelanih izdelkov, na tak način in svojo ponudbo dopolnjujete z kupljenimi izdelki – potrebujete imeti tudi registrirano dejavnost »Trgovina na drobno na stojnicah in tržnicah z živili, pijačami in tobačnimi izdelki« (SKD 47.810).
V kolikor ste se našli v kateri od dejavnosti v tem članku, razmislite o registraciji podjetja. Več o registraciji pri nas si lahko na kratko preberete tukaj ali nas obiščete na našem seminarju Skupinsko svetovanje pred registracijo podjetja.
DATA d.o.o